Sociala mediers påverka

Jag förblindas ena dagen av de finaste berättelserna med de finaste bilderna av par som funnit kärleken och gift sig. Av kvinnan som självfallet valt att visa glimtar, lyfter upp sin make till världens bästa man och mannen som omfamnar sin kvinna med avsikten att aldrig släppa taget. Åren går och du känner att dessa par du sett glimtar av på sociala medier är må Gud bevara de ett av de starkaste och finaste paren. Sedan börjar du notera något annorlunda på deras sociala medier, kvinnan som ständigt la upp bilder med sin make, som la upp kärleksfulla korta berättelser, visade gåvor etc. Allt det är borta… Hur kunde dessa otroligt starka fin par gå skilda vägar?

Du inser att glimtarna inte reflekterade den större bilden. Äktenskap är inte enbart lycka, gåvor och skratt, det ingår gräl och hat däremellan men om den gemensamma grunden kvarstår vid respekt och förståelse samt att lycka och samspel är den övervägande biten i äktenskapet så går hindren att klara av.

Detta ständiga behovet av att visa upp det bästa av sitt liv är en sjukdom, det sätter sig på en och omsluter ens hjärta på sätt man är totalt omedveten om. Det är inte lätt att släppa sociala medier eller låta bli att påverkas av de men man måste ständigt påminna sig om att det inte är verkligheten. 

Verkligheten är kämpig, verkligheten är inte alltid vacker och fylld med skratt. Och om inte tårar och nedgångar fanns skulle vi uppskattat lyckan lika mycket? 

#1 - - Fatima Al Zahra:

Asalamo Aleykom. In Shaa allah allt är bra med dig syster. Jag har läst och läser din blogg nästan hela tiden just för dina kloka ord. Detta inläggets innehåll tänker jag konstant på och känner precis som dig. Jag kan verkligen tycka det är sorgligt att människor ständigt behöver någon slags bekräftelse för att må bra. De är inte mätta, de behöver visa hur bra dom är i Sociala medier, men sedan när konflikter och motgångar händer försvinner allt. SubhanAllah. Jag är gift Alhamdulilah och jag känner mig 100% motsats. Jag vill inte att någon ska veta om mig eller mitt äktenskap, inga bilder, inga "sms" bilder, absolut ingenting. Jag vet att det är det rätta hos Allah swt. Man får en välsigne av Allah swt, bör man inte hålla hårt om det istället? Man tröttnar verkligen på den sociala normen. Jag ber Allah swt att skydda oss från synder och från det onda ögat.

Fortsätt med det du gör syster. Det hade varit underbart att fortsätta vara i kontakt med dig.

Wa Aleykom Asalam :)