Q&A - giftermål vid ung ålder

Q - Det är en tjej vid 16 år ålder och undrar tips när man kan tänka på giftemål och så är det normal att man vill gifta sig vid den här åldern eller är det onormalt.
 
A - Giftermål är inom islam något man uppmanar till, om det är även till för att undvika att begå synd så uppmanas det ännu mer. Det finns olika åsikter inom detta mycket beroende på samhället och tiden man lever i. Jag anser inget vara onormalt. Det är ens tankar och känslor och ingen har rätt att anse någon annans känslor onormala. Vi människor är skapade med en inre vilja att ha närhet. Vid pubreteten kommer denna inre vilja växa till en större vilja, till en drift att man vill ha närhet av en älskad partner. Att vi muslimer tänker på äktenskap är då inte alls konstigt då vi inte kan ingå i vad svenska samhället anser normalt - ett förhållande. 
 
Däremot om vi bortser ifrån tankarna och lusten av att vilja vara nära en person, så är 16 år en ung ålder i svenska samhället. Varför jag påpekar svenska samhället anser jag är viktigt, det är mer "normalt" i Mellanösterns kultur att kvinnan gifter sig vid den ålder då hon anses som en vuxen, som kan ta ansvar, som kan uppfostra barn och laga mat - missförstå mig inte nu, jag menar inte att man ÄR en kvinna för man kan dessa saker men detta är deras tankesätt som de utgår ifrån. Äktenskap är ett väldigt stort steg och kommer innebära svårigheter. Nuförtiden är det en norm att folk gifter sig och skiljer sig hursom, nu talar jag bland muslimer och speciellt i Sverige. Mina åsikter och mina förklaringar är självklart ifrån min synvinkel ifrån att jag är född och uppvuxen i Sverige. Jag kommer däremot aldrig säga eller rådge något som går emot islam. 
 
Jag anser att vid 16 års åldern ska man fokusera på att utveckla sig själv, man ska fokusera på att gå klart gymnasium för att komma in i högskola i det program man strävar efter. Man ska fokusera på att ge sig själv tid att söka kunskap om islam. Om jag ska själv kolla tillbaka till hur jag var och vem jag var vid 16 så är det en enorm skillnad till idag, på ett positivt sätt. Jag har gått igenom prövningar, jag har utvecklat mina kunskaper inom islam m.m. och detta tycker jag är nödvändigt. Som människa ska man bygga sin egen grund att stå vid, som kvinna vill jag utveckla mina kunskaper om mina rättigheter och skyldigheter inom islam och inom ett äktenskap för att kunna göra rätt av mig och aldrig låta en man förtrycka mig. 
 
Mitt tips till din vän är att hon tar sig sin tid och reflekterar över vad hon egentligen vill, är det tanken på kärleken? Iden om äktenskapet? För låt inte sociala media lura er om en fantasi värld, alla lägger upp den perfekta bilden efter att ha tagit om en bild minst 20 gånger. Ingen visa motgångarna och svårigheterna. Mitt tips är att du tar dig igenom gymnasium och tar dig in i ett program du trivs med i högskolan och där anser jag är mer passande. Att kombinera högskola och giftermål går. Det är nog inte det enklaste, men se det som ditt arbete, din man kommer ha sitt arbete/plugg och du dina studier. Varje en har sin vardags sysselsättning och på kvällarna samt helger har ni tid tillsammans. 

Det blev en lång text med mycket blandat men jag hoppas att det ger något svar. 
 
Kom ihåg att Gud ger de goda till de goda, så fokusera på dig själv så kommer den rätta i rätt tid genom rätt dörr. 
 
 

 
 
 
En kommentar publicerat i Allmänt, Frågor & Svar, Religion;
Taggar: Islam, Muslim blogg, Muslim tjej, giftermål, giftermål vid ung ålder, islam love, marriage in islam, muslim bloggare, muslim bloggerska, muslim i sverige, muslimtjejs, äktenskap
#1 - - Anonym:

Hej! Hittade nyss din blogg, den är jätte bra! Har en fråga som jag hoppas att du hade kunnat hjälpa mig att svara på. Varför får en man gifta sig med en ikke muslismk kvinna, men en muslimsk kvinna får inte gifta sig med en kristen man? Och är det okej för kvinnan att gifta sig med en man som har konverterat till islam från t.ex kristendomen. Hoppas du kan svara!

Svar: Hej, tack så mycket. Svarade i ett inlägg.
UnKnown