Livet i ett icke muslimskt och sekulariserat samhälle

När man börjar bli mer uppmärksam kring religionen, över traditionerna och återberättelserna från rasul allah (saw) så finns det så många tillfällen man inser att livet som praktiserande troende muslim är svårt. 
 
Islam är till för att underlätta självklart men att det inte känns svårt ju längre folk går ifrån religionen är ingen tveka. Ett exempel jag kan tydligt dra och återkalla flera tillfällen är alkohol. 
 
Rasul allah (saw) återberättade att Allah förbjudit drickandet av alkohol och asociserande till alkohol alltså får jag som muslim inte sitta vid ett bord där alkohol serveras, jag får inte röra alkohol då det är oren och ni tror det låter enkelt? Det är en liten detalj kan man tycka, varför ska jag inte kunna sitta vid ett bord där alkohol servers det skadar inte mig eller varför kan jag inte dricka ett glas vad kommer det skada mig, kommer inte bli berusad på några droppar alkohol jag har fortfarande mitt vett och min hälsa kommer inte skadas så mycket, det skadas redan av många andra saker. 
 
För att stärka mina värderingar reflekterar jag med mig själv över dessa lagar. Att dricka lite kommer inte skada din hälsa eller göra dig berusad men lite leder till mer, ett glas leder till två osv. Mer logiskt är det inte och ingen kan neka det, även alkoholdrickare erkänner att fallet är så. 
 
Att sitta vid bord där alkohol serveras, du associeras till ett förbjudet beteende, du blandas med en miljö där folk kan bli berusade.. och jag tycker denna situation är faktiskt svår. Ungefär alla restauranger serverar alkohol, så när jag även vill gå äta vegetariskt är det problematiskt med alkoholen. Universitets miljö har alkohol och studentpubar där man egentligen sitter med grupparbete. 
 
Jag försöker vara starkare jag försöker vara tydlig med mina värderingar som jag inte vill kompromissa och det är inte lätt, man övertänker och analyserar men jag tänker, är det värt att kompromissa för en person ska inte tycka du är konstig men göra Allah missnöjd över dig? Jag försöker oftast vara flexibel och förstålg, jag vill förmedla en fin och bra bild, en förstålig bild av islam ifrån mig som muslim. Jag lever heller med folk som tycker jag är konstig och extrem som inte sitter vid ett bord där alkohol serveras än att a Allahs missnöje över mig. Men jag förmedlar detta med en mild ton, men ett leende och uppskattning när personen noterar det och anpassar sig till mina religiösa värderingar. 
 
Jag har så många synder, jag begår dagligen så många fel men jag tänker 100 gånger extra på de synder som syns som inte är enbart mellan mig och Allah. För dessa synder kan påverka andras syn på islam och vem är orsaken bakom det, jag med min synd! 

Blev lite spontan skrivning här med lite otydliga meningar men kände att skriva av mig. Bättre än att låta bloggen tom och ge en läsning till de som önskar det. 
#1 - - Hej:

Tack för bloggen!

Jag håller med dig att livet för en muslim är svårt i ett sekulärt samhälle. Att gifta sig är inte heller så lätt för en muslim. Varför har det blivit så svårt att gifta sig, anser du?

Tack!