Q&A - Slöjan

Fråga: Varför bär muslimska kvinnor slöja? 

Svar: Slöjan är något som funnits långt innan islam, den praktiserades långt innan muslimska kvinnor började praktisera den. Islam är den tredje religionen som förespråkade slöjan, tidigare hade vi judendomen och kristendomen som hade kravet att kvinnor ska ha slöjan. 

En kristen kvinna utan slöja ska raka av sig håret om hon inte bär slöjan. Jungfru Maria, Jesus mor, hade slöja, nunnor har idag slöja, judiska kvinnor har slöja andra har reformerat det till peruk. 

Så frågan är varför ska man bära en slöja som kvinna? 

Främst bärs slöjan för att det är en obligation ifrån vår Herre som vi erkänner och underkastar oss till. Slöjan är en form av dyrka, en ständig påminnelse om ens Herre. En ständig påminnelse om ens värde och om målet, paradiset.

Slöjan är ett skydd för kvinnan, den skapar en spärr som avgränsar andra ifrån vad de kan se ifrån hennes kropp. Slöja innefattar inte endast att täcka håret utan man ska klä sig kyskt och täckande. Genom detta plagg tvingar hon och avgränsar männen som ständigt sexualiserar kvinnan och ser henne som ett sex objekt eller en förbrukningsvara till att tillfredsställa deras begär. Hon tvingar en till att se över hennes intelligens, personlighet och egenskaper.

Inom islam anses slöjan som en akt av ärlighet, dyrka, självständighet, frigörelse och identifiering.

När en kvinna går med slöjan så är denna kvinna byggd på styrka och tro. Det är en kvinna som förstått sitt värde, det är en kvinna som kräver av andra sin rättighet. Det är en kvinna som tar en ställning ifrån samhällets snedvridna bild om en kvinna som är endast en produkt i deras samhälle, i deras marknad. En kvinna med slöja väljer sin trygghet och bekvämlighet framför andras.

 

 

#1 - - Fatima:

Hej, jag tycker om att läsa din blogg för man lär sig mycket från den. Må Gud belöna dig.
Jag har en önskning som jag hoppas du kan uppfylla, kan du skriva ett blogg inlägg om hur kvinnan ska vara som fru, mor, dotter inom islam.
Keep up the good work! :)

#2 - - Fatima:

Hej, jag tycker om att läsa din blogg för man lär sig mycket från den. Må Gud belöna dig.
Jag har en önskning som jag hoppas du kan uppfylla, kan du skriva ett blogg inlägg om hur kvinnan ska vara som fru, mor, dotter inom islam.
Keep up the good work! :)

Svar: Hej!
Tack så mycket! Och må Gud belöna dig med för dina fina ord.
Det kan jag göra, men blir mest utifrån det jag lärt mig :)
UnKnown

#3 - - Fatima:

Fin bloggdesign wallah fast den är tråkig från mobilen om du besöker bloggen därifrån men äntligen att du är tillbaks nu. Det känns som om det är jag som tappat blogglusten haha. Vill börja skriva om islam igen som förr men det är bara plugg plugg liksom. Såg du headerbilden jag skickade till dig på din mail? W a7la like till dig!

Svar: Tack så mycket, ja temat är annorlunda så vid mobilen syns inte den nya headern, men den är tydlig i mobilen så är nöjd med den. Jo jag såg den, men i denna nya tema så är det tre bilder man lägger in i ramen.
UnKnown

#4 - - Anonym:

Varför får inte Koranen och Islam kritiserar alls i muslimska länder? Vad tror man kan bli följden om kritik tillåts?