Identitets frågan...

Förr kunde jag så enkelt tala om min etnicitet och känna en viss samhörighet till det landet, ett land som dock aldrig varit min, ett land jag aldrig föddes i, ett land jag besökt en gång efter tio år i mitt riktiga hem, ett land som jag lämnat och aldrig blickat tillbaka till sedan tio år tillbaka...
 
Så vem är jag och vad tillhör jag? Måste jag identifera mig? Måste jag sätta en etikett på min panna? För vems gynnande är det? För SD när de ska peka ut de "skyldiga" - min slöja täcker den etiketten... så för vem måste jag identifera mig korrekt? Enligt vem vore då det korrekta? 
 
För vissa kan dessa frågor anses löjliga, för vissa är det självklart att de är syrianer, kurder, araber, svenskar, Irakier, Iranier, afganer... men för mig är det blankt. Ett blankt svar i mitt huvud, ett svar jag inte ritkigt vet om jag verkligen vill fästa. Jag skapades fri, varför ska människan komplicera det. Främst är jag muslim, nationalitet är svenskt med en etnisk bakgrund - men så många som ger mig en blick för när jag nämner att jag är svensk. Den debatten är även så löjlig nuförtiden, mitt land - ditt land - bla bla. När ska människan inse att inget är dennes ägo? Vi föddes med inget och kommer återvända med inget annat än våra handlingar. 
 
Vi skapades ifrån lera och återgår till lera... Vi alla är en. Vad är detta för värld vi lever i, vit, svart, överklass, medelklass, underklass, rik, fattig, svensk, invadrare - vi ALLA är människor och vi ALLA är invadrare i denna värld. Alla våra förfäder invandrade en gång i tiden. 
 
 
2 kommentarer publicerat i Allmänt, Reflections;
Taggar: Muslim tjej, etnicitets frågan, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, stop labeling, tillhörighets frågan
#1 - - Anonym:

Vi alla är världsmedborgare! Gillar dina texter! Du verkar smart!

#2 - - Anonym:

Vi alla är världsmedborgare! Gillar dina texter! Du verkar smart!

Svar: Tack!
UnKnown