Hijab & Smink

Hijab har så många förklaringar till varför det beordrades för kvinnorna och vad för innebörd det har för oss kvinnor är även väldigt många som jag förälskar mig i mer och mer ju mer jag läser men idag tänkte jag tala om de olika frågor och funderingar man börjar tänka över när man bär hijaben än att förklara obligationen.

Med hijaben så identifierar man sig som muslim och fungerar som en representant för Islam, självklart är ingen felfri och många representerar islam väldigt felaktigt men idag vill jag lyfta det goda. Jag älskar citatet – tala inte om islam eller att du är muslim, visa de vad islam är genom dina handlingar och inte tunga.

En utav syftena med hijab är att kvinnan ska undvika männens lustfyllda blickar och inte uppväcka attraktion. Hon ska klä sig i de kläder som döljer hennes former för att hon är dyrbar att hennes kropp och skönhet är inte till vem som helst att se. I och med att hijaben är till för att kvinnan ska dölja och inte främja sin skönhet så är smink en form av utsmyckning som väcker uppmärksamhet och därav är smink omdiskuterat. I hjärtat vet vi och förstår alla att korrekt hijab inte fungerar med smink då dessa motstrider varandra.

Alla är även överens att smink är något förbjudet att smycka sig med inför män som inte är tillåtna för en. Men mina personliga åsikter är att om man har problem med sin hy, man har komplex, utslag, ärr, rodnad osv som får en att må dåligt kan man använda det minimalaste sminket endast för att uppnå en ”normal” hy.

Det är inte lätt att vara ung kvinna i samhället, att som ung kvinna få sitt ansikte fullt med finnar, utslag m.m. ifall en person mår själv dåligt utav detta och kan tex med endast lite puder, lite Foundation tona ner dessa utslag och inte övergå till någon fest sminking så är min åsikt att den personen gör inte fel. Det är däremot väldigt lätt att ens händer vänjer sig och man börjar lägga till mer och mer, man tänker, bara lite mer puder, bara lite eyeliner, bara lite maskara – där anser jag att det börjar gå till att attrahera andras uppmärksamhet och godkännande. 

Jag själv har kämpat emot min egna nafs (ego) när jag stått framför spegeln och haft all smink framför mig, bara Gud vet hur många gånger jag springer och tvättar bort ansiktet sista minuten innan utgång för woops så har man kladdat på sig en clown sminkning utan att vidare tänka på det. 

Tack vare hijaben tar jag alltid en extra minut och reflekterar innan jag agerar, jag gör många fel, jag är långt ifrån perfekt eller en sann representant för islam. 

Frågor, funderingar? Tveka inte att kommentera. 

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Tankar & Åsikter;
Taggar: A little bit of my hijab story, det inre och yttre hijaben, hijab, hijab have make me better, hijab i samhället, muslim tjej blogg, muslimblogg, muslimsk blogg, muslimsk svensk blogg, muslimskblogg, muslimtjej
#1 - - Anonym:

Håller med helt!

#2 - - Sara:

Hej, jag undrar, kan det inte vara så att tjejer vill sminka sig för sin egen skull, eller för att de helt enkelt vill kunna uttrycka sin personlighet genom olika utseenden? Och, angående hijab, är det inte en förvrängd syn att kvinnor ska behöva skydda sig från män? Män kan gå runt i vanliga kläder och visa hår och sina naturliga kroppsformer, medan kvinnor ska täcka sig. Tycker du inte det är lite konstigt och ojämställt?