För fred och rättvisa

Under manifestationen så fanns det informatörer och rosutdelare. Dessa personer, däribland jag, gick till åskådarna som stannade och såg på manifestations tåget. Vi gick fram frågade ifall de ville veta varför vi är här och började tala om budskapet som Hussain (as) inspirerar oss till. 

Många trodde det var en manifestation mot ISIS, vilket vi är glada att de trodde. För det är samma sak med imam Hussains (as) budskap. Att stå emot såna parasiter och mördare. Sådan förtryck, grymhet och tyranni. 

Under manifestationen fanns det många plakat som där det stod tydligt att ISIS hör inte hemma i islam. 

En plakat, där stod det "ISIS är det största hotet mot muslimer". 

En svenska affärsman i 50 årsåldern hade läst denna och då sett mig som bär på en "fråga mig" band över kroppen. Han var trevlig, fått fel uppfattning om hela, ville att muslimer skulle lämna Sverige och Sverige skulle inte ha något med muslimska länder. 

Ja, trots detta var han trevlig, mannen har ju klart och tydligt blivit offer för vad media sprider för felaktig bild. 

Tro mig, jag började koka. Jag försökte förklara på alla möjliga sätt att detta är inte jihad och att vi tar avstånd från sådana personer och handlingar. Han vägrade ge sig, han ansåg att vi måste förkasta jihad (som för övrigt innebär kamp) och då förkasta islam. 

När han sedan uttryckte att muslimer bör inte finnas i svenska samhället så var det helt okej fortfarande, vad ska man göra, haters gonna hate. Men när han sedan säger Sverige ska inte ha något heller med muslimska länder. 

Wow! Wow där! Han har ju noll koll hur Sveriges ekonomi ser ut eller vart deras vapenexport går till. 

Och kasta ut oss då muslimer och sluta förhandla med oss. Lämna då våra länder och vår olja. 


Det finns många fina berättelser att berätta om denna dag. Insh'allah kommer nästa vara från den positiva sidan. 

8 kommentarer publicerat i Allmänt, Muharram, Samhället;
Taggar: Who is Hussain, Who is Hussain Stockholm, fred och rättvisa, hussain, islam, muslimer, no2isis, sprid budskapet, sprid kärlek
#1 - - Fatima:

Ya hussain , fint skrivet. Man vet aldrig , mannen kanske tänkte efter nä han gick och ni kanske lyckades övertyga honom

#2 - - Fatima:

Det finns många människor som säger att vi sörjer inte eller blir ledsna över de som hände i slaget vid karbala , det jag ska nu säga är att man behöver inte vara shia för att sörja över det de räcker med att man är MÄNSKLIG !

#3 - - Fatima:

Inga inlägg på 3 dagar??

#4 - - Fatima:

Inga inlägg på 3 dagar??

Svar: Oj tre dagar...! Hahah hade ingen koll. Finner ingen tid och nästan ingen ork. Oh jag såg något så hemskt ikväll att jag får tårar just nu av att bara skriva detta. Är så trött efter sömn men för mycket spinner runt att man vet inte hur man ska hantera allt.
UnKnown

#5 - - Buster:

Bör svenskar få avbilda profeten Muhammed i förnedrande motiv?

Svar: Nej, det är inte tillåtet. Oavsett motiv får varken Gud eller Profeten avbildas eller ritas.
UnKnown

#6 - - Buster:

Okej. Vad tycker du vore ett lämpligt straff för en svensk som bryter mot denna regel?

Svar: Inte upp till mig att avgöra det straffet. Det finns en islamisk straff för det, men eftersom vi bor i Sverige och vi går efter Sveriges lagar så finns det inget straff för den som gör så, däremot anser jag Sverige borde respektera deras egna lagar angående religionsfrihet och förstå hur otroligt kränkande och sårande att få bemöta en sådan handling och borde förbjuda en sådan kränkande handling. Om du förstår vad jag menar :)
UnKnown

#7 - - Buster:

Jag förstår vad du menar och jag kan förstå att det känns kränkande, men samtidigt har ju vi i Sverige en kultur där vi får yttra oss fritt i tal, text och bilder, även om det kränker vissa människor. Skulle det inte vara en kränkning mot det svenska folket om den här friheten togs ifrån oss?

Jag tror att många svenskar, inklusive affärsmannen du nämner i blogginlägget, tycker att den här bakåtsträvande mentaliteten hos muslimer i Sverige är ett problem.

Svar: Du har yttrandefrihet, men samtidigt får du inte kritisera allt fritt i Sverige - tror du det så har du missat en lag hos de.

Men okej om jag går vidare och håller med dig i Sveriges lag om yttrandefrihet, hur gynnar det dig att utöva denna frihet i att kränka vissa människor. Vi har frihet till mycket, men ska vi ta del av allt? Ska vi sätta oss själva i fokus och inte bry oss om andras värderingar eller det som sårar de väldigt mycket.

Vilket bakåtsträvande mentalitet? Beskriv den gärna för jag förstår inte den.

Hur gynnar det någon person att strimla Koranen, för muslimer de allra heligaste bok, och kalla det konst?

Hur gynnar det någon att avbilda islams profet? En profet som för dig inte betyder mycket men för andra sitter väldigt kärt i deras hjärtan.

Hur känns det om någon skulle ta sig friheten och kränka någon du håller kärt om? Tex dina föräldrar. Skulle du inte tänka men varför? Skulle du inte tänka att denna person har ett väldigt lågt synsätt och ingen respekt för sina medmänniskor?

Vem säger att den kultur du nämner är den rätta? Enligt vem är den kulturen rätt eller rätt att ha och utöva? Människor kom med den och ansåg det lämpande, är det då inte dags att reformera den kulturen, få andra att inse vad sann respekt innebär gentemot varandra?

För det islam lär oss är att respektera varandra och varandras åsikter. Nu finns det två åsikter här,
1. Avbilda och rita vem jag vill är en rätt
2. Avbilda och rita vem jag vill är fel då det är kränkande och gynnar ingen.

Så vem av oss har rätt?
Om du skulle anse att tex avbildning av Jesus är kränkande, varför skulle jag provocera eller kränka dig genom att göra en sådan avbildning. Jag kommer inte förlora något om jag avstår från att avbilda något du anser kränkande, därmed skulle du inte heller förlora något om du eller någon annan avstod från att avbilda profeten Muhammed.
UnKnown

#8 - - Buster:

Sverige har inte alltid haft yttrandefrihet. Jag tycker därför att det är bakåtsträvande att vilja inskränka yttrandefriheten bara för att Sveriges befolkning är mer lättkränkt nu än tidigare. Yttrandefriheten är ju en viktig princip i en demokrati. Varför ska just islam få sätta sig över yttrandefriheten? Islam har ju inte ens någon historisk förankring i Sverige.

Den kultur jag beskriver är djupt rotad i Sverige, och jag anser därför att det är den rätta kulturen här. Och jag lägger mig ju inte i hur muslimer beter sig i exempelvis Iran, så varför ska muslimer ställa krav på svenskar i Sverige?

Jag kan spekulera i vilka syften exempelvis Lars Vilks och Kurt Westergaard har haft när de har avbildat Muhammed. Jag tror att det huvudsakliga syftet har varit att påvisa att det finns en ny grupp människor i Sverige/Danmark som är redo att mörda dem som "missbrukar" yttrandefriheten.

Jag provoceras för övrigt av exempelvis feministisk "konst" där man målar kvinnliga könsorgan och dylikt på offentliga platser, men jag skulle aldrig få för mig att vilja förbjuda sådant, för jag vet att det vore ett steg bort från demokratin.

Jag tror inte vi kommer att komma överens, så jag nöjer mig här. Tack för ordet.

Svar: Sverige har än idag inte fullt ut yttrandefrihet. Men det tänker jag inte diskutera här om.

Som jag beskrev tidigare så är det för att öka förståelsen o respekten för varandra. För att något har funnits djupt ritad i Sverige innebär inte det vara rätt. När kom Sverige med rösträtten för kvinnor? När kom islam med rösträtten för kvinnor? Flera hundra är tidigare.

För dig är Sveriges demokratin det självklara, men det var samma sak förr, de trodde de hade demokrati och att det var det bästa så de nöjde sig med det mindre bra som kom med.

Du kan spekulera och jag kan spekulera angående det, men det jag lyfte upp tidigare handlar inte om min åsikt eller din åsikt. Det handlar om vad islam som religion som jag och miljoner människor följer, en religion som ska respekterad såsom andra religioner i Sverige. Det handlar inte heller om att "missbruka" yttrandefriheten.

Men som du säger, du har din syn och jag har min syn. Men jag hoppas detta gav det en annan syn på saken.
UnKnown