Ramadan 2014

Mashallah denna ramadan gick otroligt fort. Det är så konstigt att varje år lämnar ramadan sin egen speciella känsla efter sig. För två år sedan, Ramadan 2012 minns jag att effekten från att avstå från mat och dryck tog hårt i mig. I flera veckor efteråt kunde jag inte äta som vanligt - min kropp anpassar sig otroligt snabbt till allt men det var i hjärtat det hade lagt sig. Hur kunde jag ösa med mat, eller gå tillbaka till att äta alla dessa måltider medan människor fortfarande led av hunger? Hur svårt är det liksom att få sitt lands befolkning mätta och fixa rent vatten! 
 
Förra årets Ramadan började jag fördjupa mig mer i föreläsningar, dua och koran läsning. 
 
I år ser jag inte alls fram emot eid.. Ramadan kommer va slut för mig, törsten och hungern är över för mig, men vad händer med de andra då? Jag har under denna månad försökt komma närmare Allah, gjort extra mycket dua, uppskattat saker mer och uttryckt min tacksamhet. Läst koranen och försökt vara akiv med familjen. 
 
Tips: Ge så mycket sadaqa - pengar till fattiga, som möjligt. Det är extra belöning under Ramadan och utnyttja dessa få dagar som är kvar. Jag brukar lägga mina i en sparbössa som jag efter ett tag tar till mosken som skickar det till muslimska länder som har behövande, fattiga familjer, föräldrarlösa barn m.m. 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Ramadan 2014;
Taggar: Islam, Muslim blogg, Ramadan, muslim svensk blogg, muslimsk svensk blogg, muslimtjej, muslimtjejs, ramadan 2014, sadaqa, tips