Är Jesus Gud?

Enligt bibeln kommer det att hittas antigen 
1. Jesus är Gud 
2. Jesus är inte Gud 
Detta på grund av att bibeln är förändrad, därför finns det två olika sidor där ena säger Jesus är Gud och den andra säger Jesus är inte Gud och aldrig givit något uttal om det. 

John 14:28, Jesus says, "The Father is greater than I."

Denna vers från bibeln tolkas på ett sätt att Jesus är inte Gud för fadern som är Gud är mäktigare än honom och Gud är den mäktigaste av alla. 

Catechism of the Catholic Church säger, i paragraf 246: "Everything that belongs to the Father, except being Father, the Son has also eternally from the Father, from whom he is eternally born . . ." 

Detta tolkas att Jesus/sonen har alla egenskaper som Gud har, att väcka de döda till liv, att utföra mirakel m.m. Men självaste fadern är enbart fadern, att det enbart är en Gud/Fader. 

John 14:28 You heard me say, ‘I am going away and I am coming back to you.’ If you loved me, you would be glad that I am going to the Father, for the Father is greater than I. 

Ännu en vers från bibeln som återberättar att Jesus själv bekräftar att enbart Fadern är den mäktigaste av alla. 

En annan fråga att ställa sig, var Jesus skapad? Om han var skapad av Fadern, vem är då den mäktigare? Går det att ha skaparen och skapelsen i samma nivå?

Revelation 3:14 "And to the angel of the church in Laodicea write: ‘The words of the Amen, the faithful and true witness, the source of God’s creation.’" 

Detta citat översätts olika beroende hur man kolla på grund språket, ordet " source" kommer egentligen ifrån Gk. arche, vilket betyder källan, vissa översätter den till "början". Att Jesus är början av Guds skapelse. De som påstår att Jesus är Gud använder den översättningen. 

Johan 1:1-3 "In the beginning was the Word, the Word was with God, and the Word was God . . . All things were made by him: and without him was made nothing that was made." 

Så om Jesus skapades så har han en skapare och med skaparen är ordet, ordet är makten, makten är Gud. 

John 14:6-7 - Jesus said to him, “I AM the way, the truth, and the Life. No one comes to the Father except through Me.”

Denna vers tolkas som allt annat olika beroende personen, man kan relatera till detta som muslim att vägen till paradiset, vägen till Gud är genom Ahllulbyt, genom profeten (saw) och Imam Ali (as). Så för kristna är vägen till Fadern genom den närmaste till honom, Jesus. Genom Jesus lära och kärlek når man till Fader, vilket gör Jesus och fadern/Gud två olika "personer". 

Det finns många utdrag från bibeln som säger att "Jesus är Gud". Detta är som sagt för att många översättningar och egen tolkningar har tillkommit.
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Religion;
Taggar: "Jesus är Gud", Gud, Jesus, Jesus is God, Jesus is not God, Jesus och Gud, Revelation, bibel, johan, kristen tro, kristendom, kristna, the father and the son, är jesus Gud?