Always look at yourself

Vi människor har en tendens att se på andra förrän vi ser på oss själva. Jag själv glömmer detta, så jag skriver inlägget som en påminnelse för mig själv och som en läsning till er som än idag varje dag kikar in här! Det glädjer mig trots att min aktivitet är väldigt låg och utan rutin. 
 
Det kan tas på många olika plan. Vi jämför någon annans liv med våran, vi kan inte nöja oss med det vi har så vi har alltid ögon på andras liv. Vi inser inte att mängden av det materiella är inte vad som ger oss lycka. Det är den inre tacksamheten och uppskattningen som ger oss lycka. Vi människor har allt, det enda som kan skilja sig är mängden. Ifall vi vore sannerligen nöjda skulle det inte spela någon roll om vi har hela garderoben fylld med de senaste trenderna och finaste kläder, om vi hade ett litet rum med en enkel säng eller det instagram vänliga goals rummet. Jobbar vi inte med den inre tacksamheten över det vi har skulle oavsett mängd aldrig göra oss nöjda. 
 
Vi jämför vår kropp med någon annans, vi jämför hela vårt utseende ständigt med andras, vi inser inte att vi alla är vackra på våra olika sätt och att det sannerligen ligger i ens inre skönhet och inte yttre. Ju mer du jobbar med ditt inre ju mer kommer det lysa om dig, det kommer lysa om dig genom ditt leende som härstammar från ett starkt självförtroende. Det kommer lysa från sättet du talar och resonerar som reflekterar tillbaka till din intelligens och vad vore skönhet utan intelligens? Sedan ska vi verkligen se oss i spegeln med klagande och missnöjda ögon när Gud den allsmäktige skapat oss? Däremot, finns det något du kan jobba för att förbättra så ta tag i det. Vår kropp är en gåva som vi bör ta hand om. Vi ska inte överösa med mat, vi ska inte skapa problem och besvär för vår kropp och hud genom att äta ohälsosam mat och inte motionera. Se till att du och din kropp lever hälsosamt, ta hand om ditt yttre men försumma inte ditt inre. 
 
Vi jämför hur långt vi kommit i livet beroende på ålder, men vi har olika förutsättningar och olika meningar i detta liv. Vi har olika mål och olika saker vi strävar efter, att bli läkare eller ingenjör är inte lycka i livet. Lycka i livet är att välja den utbildning och den karriär där vi anser oss kunna tillförse med nytta. Olika vägar är olika svåra, ibland kan det ta några extra år, ska man ge upp eftersom iden är att något ska vara färdigt vid en specifik ålder? 
 
Ta ett par andetag, se dig omkring och se dig själv i spegeln, du kan med all säkerhet komma på många saker att vara tacksam över. 
 
Min tacksamhet när jag ser migsnabbt omkring, min familj, min hälsa, mitt kaffe, mina händer som är fullständigt fungerade för att kunna skriva detta inlägg, min intelligens som tillåter mig att reflektera och tänka, Guds barmhärtighet för jag känner att jag ständigt har synder men hans förlåtande sviker aldrig. 

Bildresultat för look at yourself and be grateful
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Reflections;
Taggar: Islam, Muslim, Muslim blogg, Muslim tjej, muslim tjej blogg, muslim tjejs blogg, muslimsk blogg, muslimsk svensk blogg, muslimsk tjej, muslimska bloggar, reflektioner, tacksamhet