Kvinnoförtryck?

"Är sjalen ett kvinnoförtryck? Svaret på den frågan måste bli det samma som svaret på en en kort klänning är ett kvinnoförtryck.

En kvinna kan sätta på sig ett plagg av olika anledningar. Den korta klänningen kan vara något hon använder för att hon fått lära sig att hon som kvinna ska attrahera män.Hon kan använda den för att hon tror att hennes värde som kvinna påverkas av hur vida män ger henne uppmärksamhet eller inte...
Hon kan bära den för att hon ska bli socialt accepterad bland sina vänner som har sexighet som en norm och modetidningar som ledstjärnor..

Men hon kan också använda en kort klänning för att hon vill det, för att hon trivs i det. 

Är den korta klänningen ett förtryck?

Varje kvinna du ser på stan med en sjal på huvudet har sina egna tankar om sjalen och alla har haft en första dag med Hijâb. En del tog på sig den för att mamma hade sjal,
En del för att hon kände sig allmänt stressad av sin omgivning till det,
En del för att samhället hon levt i haft sjalen som en starkt etablerad norm eller kanske till och med lag. 

Men den här kvinnan kan också bära sin Hijâb för att hon älskar den,
För att hon trivs med den,
För att hon ser det som en del av sin andliga resa och religion. För att hon vill täcka håret och att människor inte ska se hennes former. Hon kanske har fått tjata på sina föräldrar som inte ansett att hon inte ska få ha sjal.

Är sjalen ett förtryck?

Vad händer om vi anser att klänningen är ett förtryck och börjar dra i den första tjejens klänning för att vi vill frigöra henne för sexistiska skönhets ideal? Om vi kallar henne hora för att vi antar att hon gått med på patriakatet? 
Är vi feminister då?
Vad händer om vi lägger lag förslag för att förbjuda den korta klänningen för att vi anser att det är ett mode skapat av män i syfte att ständigt sexuallisera kvinnan?
Frigör vi henne då?

Om vi sliter av den beslöjade kvinnan sjalen, kastar sten på henne, vägrar anställa henne, kallar henne talliban och spottar på henne för att vi anser henne vara offer för kvinnoförakt och förtryck...
Är vi feminister då? 

Om vi lagstiftar om att hon inte ska få ha sin sjal oavsett om hon vill det eller inte och ber henne flytta från landet om hon älskar sin sjal...
Frigör vi henne då?

Plagg förtrycker aldrig människor,Människor förtrycker människor.

Vad du bör spelar ingen roll, 
Varför du bär det du bär är det ända avgörande.

Tvingad
Frivillig

Förtryckt
Friden"
3 kommentarer publicerat i Samhället
Taggar: Islam, Sverige, blogg, kvinna, kvinnoförtryck, muslim, muslimblogg, muslimtjejs
#1 - - Syster F:

Återigen skriver du så geniala texter!

GENIALT!

Så enkelt och tydligt förklarat. Jag önskar att jag hade din text inpräntad i huvudet varje gång folk ifrågasätter och frågar mig om sjalen.

Studerar du journalistik? Du har det verkligen i dig. Du har en förmåga att formulera och förklara saker klockrent! Mashallah! <3
Inshallah, är du en blivande författare av böcker om islam? :)

Jag älskar din blogg!

Svar: Tack så mycket, just denna text har inte jag skrivit det är därför jag lagt citat tecken men resten av texterna som jag postar är mina egna. Just nu går jag sista året i natur linjen, jag ser mig själv verkligen inte som en författare om böcker av islam och att skriva en bok verkar så svårt men jag har alltid velat skriva en bok så vem vet vi får se hehe :)
Tack så mycket!
Noor

#2 - - Theres:

Bra skrivet syster!
MashaAllah!

Svar: Tack :)
Noor

#3 - - Ny muslim :):

wow vad fint skrivet! hittade precis din blogg och jag tycker att d är jättebra att kunna läsa om en muslimsk tjej i min ålder!

är ny i islam så jag känner i princip ingen muslim och har svårt att förstå andra muslimer som jag stött på. dvs, vad tror de på egentligen/varför säger dom en sak men gör en annan/vad är viktigt för dem i livet etc. ibland känns det som att vissa skulle tycka att jag är dum som t ex inte vill lyssna på musik längre för att jag fått uppfattningen av att Gud inte vill att man gör det. (btw jag menar såklart inte alla muslimer utan bara ett fåtal jag stött på) Men jag har börjat förstå att det är skillnad på muslim och praktiserande muslim, och jag ville bara säga att din blogg är jättebra för mig och den får mig att känna mig starkare i min identitet som muslim :)

Kanske blev lite långt och krångligt men sammanfattningsvis så tycker jag att du skriver jättebra mashAllah och önskar dig lycka i d här livet och nästa :D

Svar: Oh tack så mycket, det är så värmande när jag läser såna här underbara kommentarer <3
I början när jag var halvt praktiserande (men såg mig inte mig själv så då) så tyckte jag att de som valde att inte lyssna på musik var extrema och gick till överdrift och att lyssna på musik är något naturligt och som jag inte kunde leva utan - trodde jag.

Men nu när jag har börjat "praktisera mer" islam så chockeras jag av att muslimer lyssnar på musik, sen påminner jag mig själv att jag också var ju på de där sidan. Man måste alltid komma ihåg att inte döma andra för det är Allah som gör det inte vi. Vi ska stötta varandra oavsett vad och alltid se det bästa hos andra.

Tack och hoppas du hittar någon som förstår dig bättre i din omgivning. :)
Noor