Q&A

Fråga: hej jag är en 15 årig tjej som har hijab och jag vill ha din hjälp. Jag ångrar att jag la sjal ibland. Vad kan jag göra?? Kan jag vara tillsammans med en kille ifall jag har sjal. Jag ångrar mig ibland för att jag tänker alltid tänk ingen snygg kille vill ha mig för att jag har sjal. Finns det tjejer med sjal som är ihop med snygga killar??
 
Svar: Jag förstår dig precis, jag önskade någon skulle ha sagt till mig det jag vet idag. När jag var 15år så vart det mer populärt med de där "seriösa" förhållanden, hålla hand och kramas offentligt. Vi alla har känslor, vi alla önskar detta. Oavsett med hijab eller utan hijab. 

Det Islam lär oss är detsamma oavsett om man väljer att ta på sig hijaben eller inte. Du med din hijab visar din personlighet. Du låter dig inte dömmas efter hur du ser ut. Jag vet att det är otroligt svårt vissa dagar då man bara vill vara som alla andra. När man vaknar med den perfekta snygga hårsvallet. 

Ärligt talat så kände jag att det s ö g vissa dagar. Speciellt runt den åldern. 

Men jag växte upp ifrån det (början av 17 år när jag började gymnasum) och insåg hur onödiga mina tankar och oro var. Jag hade exakt samma oro som du känner nu. Kommer en kille någonsin vilja ha mig? Mig med hijaben? En snygg? Eller ens någon? Nej aldrig - dessa tankar hade jag och jag tror det är det du går och grubblar över. Låt mig vara rak på saken om detta är svaret du söker - jag blir upp raggad varje gång jag går till stan med min hijab. (Ni som läser nej jag svarar inte på dessa personer) Så det spelar ingen roll med eller utan hijab, killar här i Sverige kollar och slänger kommentarer. 
 
1. Du kommer få en man. Den mannen kommer se ditt sanna värde och han kommer vara en bra man för Allah säger i koranen att de goda är till de goda och de dåliga till de dåliga. 
2. Att läsa på varför hijab hjälper en mycket (ska lägga upp ett par texter om hijaben)
3. Jag ska lägga upp till dig bilder på riktiga fina par som funnit varandra via rätt väg
 
Att ha pojkvän är inte acceptabelt oavsett med eller utan hijab. Du är bara 15 du är ung. Ta tid för dig själv. Du hinner hitta den rätta. Du kommer börja gymnasium och sedan universitet - träffa otroligt många personer. Kanske där i studierna kommer en respekterad muslim se ditt värde för den du är och inte ditt hår eller tajta kläder och ni kanske lär känna varandra och börjar tycka om varandra. Då kan ni bestämma er för nästa steg. Göra det rätt. Tänk att den killen eller den mannen - vill jag gifta mig med den personen? Kan jag se honom vara pappan till mina barn? Gå inte efter tillfälliga känslor baserade på något ytligt. 

Du kommer få flera hundra efter dig, jag kan garantera dig. Håll dig på rätt väg så kommer Allah ge dig det du förtjänar. 
 
I will tell you a secret, muslimska killar, i mogen ålder, älskar en tjej med hijab. Hijab är ett sätt för de att se att tjejen har respekt och är mogen. Killar gillar idén att du är bara hans att se och vara. De gillar tanken av att du inte varit med andra och och är med din hijab stark. Mer om varför hijab och hur den upphöjer en kvinna kommer senare.. 
 
Nu har jag varit brutalt ärlig i denna text. Men jag hoppas det är på något sätt det svar du sökte. 
5 kommentarer publicerat i Allmänt, Frågor & Svar;
Taggar: Muslim tjej, muslim tjej blogg, muslim tjejs blogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, pojkvän i islam
#1 - - Fatima :

Fint skrivet Nono.

#2 - - Mustafa:

Bra skrivet syster och gillar din passion och ärlighet, har lite synpunkter som jag ville dela med mig

Du skriver --Muslimska killar älskar en tjej med hijab-- och sen
--De gillar tanken av att du inte varit med andra-- , det har inget med hijab att göra, det är inte per automatik att en hijab tjej är oskuld eller inte har varit med andra, hon kanske har gjort mutah eller t.o.m inte är en "bra" tjej utan haft frisex eller strulat. Går inte och generalisera sådär och dra denna slutsats och säga att så brukar det vara, man vet aldrig, finns tjejer med hijab som har gjort mer saker än svenska tjejer vet av erfarenhet. Så länge det finns mer än ett undantag gäller inte regeln eller generaliserandet.

Jag är i s.k. mogen ålder (26 år) och jag och mina vänner som är praktiserande muslimer älskar inte just en "hijab tjej" i första hand men däremot en oskuld tjej är det som är viktigast.

Du skriver också att "du kommer få flera hundra efter dig " , ja alla tjejer som ser ok ut får inte bara hundra utan tusen killar efter sig, tjejer har väldigt lätt att få killar men hur många av dessa är bra? har två systrar och båda tycker det är otroligt svårt att hitta en bra religiös kille här i Sverige, bra utbildning, bra utseende etc, har också muslimska tjejkompisar som tycker samma sak.. samtidigt tycker jag själv att det är svårt att hitta en bra religiös tjej i Sverige som har alla bitar..

Ville dela med mig då jag tyckte ditt inlägg var intressant, hoppas du fortsätter med bloggandet

---Mustafa


Svar: Då måste jag förklara min definition av "hijab". För mig är det inte tjejen som lekt runt, det är tjejen som respekterat sin hijab och en som respekterar sig själv kommer andra respektera och självrespekt hos en tjej är något många killar (för att inte generalisera) gillar denna egenskap hos en tjej. En bra tjej med hijab och självrespekt är det jag syftade på. Ja helt rätt, man kommer få obetydelslösa personer efter sig borde jag ha tillagt, ska utveckla ett svar i ett nytt inlägg om detta. Håller absolut med dig i de du skriver.

Tack så mycket.
UnKnown

#3 - - Zahra:

Vilket fint svar och så sant!!

#4 - - Hej :

Det är en tjej vid 16 år ålder och undrar tip när man kan tänka på giftemål och så är det normal att man vill gifta sig vid den här åldern eller är det onormalt.

#5 - - Hej :

Det är en tjej vid 16 år ålder och undrar tip när man kan tänka på giftemål och så är det normal att man vill gifta sig vid den här åldern eller är det onormalt.