Who is Hussain?

Hur är det att än idag mer än 300 miljoner människor är hänförda av en mans handling som levde för 1400 år sedan? Hur kommer det sig att de fortfarande är fängslad av orden hos denna man, fascinerade från motståndet från denna man. Hur kommer det sig att de än idag tar denna man som deras förebild?

 

Låt mig beskriva till dig händelsen och ge dig en glimt av det som hände för att du ska få förståelse över vem denna man var. 

 

År 570, arabiska samhället var fullt med ignorans, orättvisa, tyranni och grymhet. Orättvisa på den politiska nivån, orättvisa på den sociala nivån och orättvisa på den ekonomiska nivån. Denna mans morfar vid namnet Muhammed lyfts upp i samhället som en ledare och lyckas ta bort dessa orättvisor. Grymheten vart borttagen, tyranni vart bortblåst. Han lyckades etablera principer varvid varenda människa i denna värld kan leva vid. Muslim och icke-muslim.

 

50 år efter Muhammeds död är samma ignorans tillbaka, samma orättvisa är nu åter igen tillbaka. Det har översvämmat hela den arabiska världen. Tyranni överallt, grymhet överallt och rasism är det nya delen av samhället.

 

En man måste ställa sig upp, en man måste försäkra att hans morfars och hans vägledning inte dör. 

 

Denna man är känd vid namnet Hussien. Men denna man Hussien, inser att för att den rätta vägen från hans morfar ska leva vidare måste han offra sitt egna liv. Men genom att offra sitt liv kommer principerna, principerna som hans morfar kom med och fastställde, de kommer leva vidare och följa till nästa generation och generationerna därefter.

 

Han sade: Oh människor, jag har inte offrat mig för jag vill ha beröm, jag har inte offrat mig för arrogans eller för överflöde. Jag har snarare offrat mig för att omvända detta samhälle. För rättvisa, för jämlikhet, alla måste leva kvar och fastställas.

 

Hussien sa dessa ord och Ghandi vart påverkad.

Hussien sa dessa ord och Charles Dickens vart påverkad.

Denna Hussien är symbolen för tålamod.

Denna Hussien är symbolen för värdighet.

Denna Hussien är symbolen för tapperhet.

 

Fråga er själva idag, hur kan du sätta Hussien i ditt liv?

 

Alla kan ta Hussien som er förebild i livet. Alla av er kan bli Hussien i denna värld idag. Försök att ta Hussiens ställningstagande mot förtryck och orättvisa i dit liv och låt ställningstagandet vara en del av ditt liv och varenda människa i världen.

0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Ashura, Ashurah, Islam, Muharram, Muslim blogg, Who is Hussain, muslim tjej blogg, muslim tjejs blogg, muslimsk blogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, shia