Ramdan 26 - tips

I islam finns det något som heter "Nithr", Nithr innebär att man gör ett slags avtal genom en bön mellan sig själv och Gud. Detta gör man genom att man har en avsikt och ifall man då får sin önskning så ska du utföra det du la avsikt till. 
 
Avsikten kan vara till exempel att du ska ge en viss summa till fattiga eller en annan god handling såsom att hjälpa till i mosken varje fredag i en månad, om du får din önska igenom. Om din önska går igenom är det obligatoriskt av dig att genomföra din avsikt - din avsikt är som ett löfte mellan dig och Gud. 
 
Du inleder det genom att säga "Nitherto lillah, lillahi alaya nithr fatiha li omalbanin" 
 
"Jag lägger en avsikt till Gud, till Gud så har jag en avsikt nu (skuld att genomföra), surah al Fatiha till Omul-Banin."
 
Surah al faitha ska man recitera och det är första surah i koranen. Omul-Banin är Imam Ali (as) fru efter Fatima (as). Det är rekomenderat att efter sin önska/avtal/nithr att recitera surah al fatiha och namnge den åt henne. 
 
Jag gjorde min första Nithr igår kväll, jag kan säga er detta, det känns lite konstigt, man vill få allt rätt förklara, sin önska och redogöra allt. Mest till en själv för Gud vet ens avsikter. Jag tog min tid, tänkte igenom vad jag vill lägga för Nithr och se om jag kan genomföra den och även genomföra den utan avund till den gärningen/summan pengar. Och även om det går till någonstans bra och om det känns passande till min önska. 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Islam, Muslim blogg, Muslim tjej, Nithr, Ramadan, muslim bloggare, muslim svensk blogg, muslim tjej, muslim tjej blogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, muslimtjejsblogg, ramadan 2014