Ånger

Allah den allsmäktige säger:

Koranen 11:3 
där [ni förmanas] att be er Herre om förlåtelse [för era synder] och att i ånger vända åter till Honom."

Imam Jafar al Sadiq a.s säger:

"Ifall en tjänare ångrar uppriktigt, då döljer Allah hans synder för att Han älskar honom."
Källa Jamea al-Saaadat, Volume 3, Page 65
 
Ånger är något som Allah tillåter och för att Allah ska ta de ångerfyllda på allvar, måste dessa rensa sitt inre från synder och de måste vittna mot sig själva inför sin Herre. De måste ångra sig från djupet av sina hjärtan i fråga om deras brott. Allahs vänner ångrar sig för de dåliga tankar de haft medan de speciella personerna ångrar sig för att de uppehållit sig med annat än tankar på Allah.

Det är viktigt att, den person som ångrar sig, avhåller sig från nya synder och därutöver ska personen inte se på synder som triviala och obetydliga, och fortsätta känna ånger för gamla synder, skydda sin själ från olämpliga drifter/känslor och leda själen i kamp mot lust.
källa:Tadhkeratul Haqaiq, Page 75
 
 
Jag gör många misstag men jag vet att Allah är barmhärtig och därför känner jag mig alltid lika trygg att vända mig till honom och visa alla mina dolda sår från synderna. 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Religion, Tankar & Åsikter;
Taggar: "Be like the flower that gives its fragrance even to the hand that crushes it", Allah, Islam, Muslim tjej, förlåtelse, muslim bloggerska, muslim svensk blogg, muslim tjej, muslim tjej blogg, muslim tjejs blogg, muslimsk svensk blogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, muslimtjejsblogg, synder, ånger, ångest