Ya habibi ya Hussain

Det som har en liten droppe mänsklighet i sig kommer inte kunna låta bli att förälskas i den person Imam Hussain (as) är. Hans egenskaper, hans givmildhet, hans rättvisa och tålamod mot alla. Ju mer jag läser ju mer förkrossad jag blir över sorgen, över förtrycken och orättvisan en sådan person fick genomgå. Ju mer jag läser ju mer jag ser vilken otrolig lång väg jag har.. En väg som verkligen är svår att gå igenom för att nå destinationen, men det är en destination alla bör sträva efter. 

Att alltid vara givmild, att oavsett vem som än trampar på en så ska man behandla den personen med godhet. 

Genom att jag läser imam Hussains (as) liv och personlighet beundras jag ännu mer över hans far, imam Ali (as) och ju mer jag beundras av imam Ali (as) blir jag svag vid tanken av vår profet. 

Dessa personer.. De är obeskrivliga. Hur mycket jag än vill förstå mer genom att läsa mer så ser jag bara att jag saknar så mycket kunskap. 

Jag önskar jag kan bli starkare, jag önskar jag kan avstå från mina fel, jag ber om vägledning, jag ber om förlåtelse. Jag får tårar vid tanken över allt dessa personer offrade för oss men här idag står jag och tänker... Är detta allt jag kan göra för att ge tillbaka till de? Gör jag verkligen det de offrade sig för? Jag måste förbättra min moral, jag måste förbättra mina rätt och fel. Jag måste sträva efter mer av det goda, jag måste sträva mer efter efterlivet och sluta fästa mig vid det världsliga materiella sakerna. 



#1 - - Anonym:

Hej! Jag vill också utöka min kunskap ( om jag ens har någon kunskap som räknas) men jag undrar var du hittar/läser/ lyssnar på för sidor eller hur du gör för att utöka din kunskap. Mashallah du är så duktig i att uttrycka dig och verkar vara en väldigt godhjärtad person.

Svar: Hej och oh så generös du är med dina fina ord! Tack glädjande att få höra! Jag läser på väldigt många olika ställen, facebook, några få bloggar (för tillfället inga direkt som ger mig mer kunskap inom islam), youtube föreläsningar, lärdas officiella sidor har jag mer börjat läsa hos senaste tiden. Lärdas sidor jag läser ifrån är Aytollah al Khamenie och Aytollah al Sistani. Hittar svar på alla möjliga frågor där!

Vad är du mer specifikt ute efter att lära dig mer om? Kanske kan hjälpa dig mer om jag vet ungefär ämnet. Tex vill du veta mer om Imamerna, vill du veta mer om Fatima Al-Zahra, vill du ha mer hadither/berättelser och då om vad? Vill du veta mer om kvinnans rättigheter? Om mannens skyldigheter?

Svarar gärna på dina frågor, om jag har möjligheten till svaren.
UnKnown

#2 - - Anonym:

Tack för ditt svar! Egentligen är de inget specifikt jag vill lära mig. Jag vill lära mig om allt men samtidigt vet jag ibland inte var jag ska börja, om du förstår vad jag menar. Jag känner mig så okunnig med dålig imaan. Jag ska försöka lyssna mer på föreläsningar o sånt:) Tack igen , o tack för en fin blogg!

Svar: Jag förstår dig precis! Jag inser för varje gång jag läser hur lite jag kan, men jag inser även att jag kommit en bit framåt. Så ge inte upp och ge dig själv tid, det tog tid tills jag började förstå mycket av det jag läste, vissa saker fick jag upprepa flera gånger då jag kände att jag blandade med namnen o händelserna!

Så vi alla har varit där, gäller bara att börja någonstans.

Tack själv för dina fina kommentarer :)
UnKnown