Judge yourself

Det är inte ovanligt att man dömer andra för hur de ser ut och hur deras yttre får oss att tro att vi vet allt om de. Yttret är viktigt självklart, det ger en glimt av insidan och oftast så vill man reflektera sitt inre med det yttre och vice vers, men att man till exempel verkar så fin på sitt yttre innebär det inte automatiskt att den person är omtänksam eller snäll. Det finns ingen modell bild man kan följa eller någon garanti "life just happens".
 
Något väldigt vanligt bland muslimer är att man tror sig veta så mycket om det personen genom att till exempel se hur den personen klär sig, går eller utifrån vem den personen umgås med. Speciellt är detta bland tjejer, tjejer med hijab och icke hijab kan vara så dömande.
 
Jag har själv ibland insett att jag dömt - något jag alltid försöker undvika men ibland kommer det automatiskt upp i huvudet och då försöker jag avfärda tankarna för jag vet att det kan inte finnas någon 100% sanning i det och att jag har inget med det att göra. Jag har även blivit dömd, både rakt i mitt ansikte har folk sagt saker utan att tro att det är dömande från de och även små kommentarer som visa tror inte kommer märkas. 
 
Det yttre är i första hand det man bör fokusera senare på. Fokusera på Islams 5 pelare istället - al Salah!! Bönen. Så många jag känner som har väldigt bra uppförande och klär sig anständigt men ber inte. Bönens vikt har jag inte alltid förstått och än idag kanske jag inte inser dess fulla innebörd.
 
Men om du klär dig perfekt, uppför dig perfekt och är älskad av alla - tror ni det är viktigare än vår plikt till vår skapare? De fem dagliga bönerna som är ett krav som muslim - ett krav! Det finns inget såsom att plocka ut det man gillar och det som passar en, då kan man gå till att vara kristen där de har vänt på alla regler. 
 
Glöm inte dina plikter som muslim. Det är kärnan i din tro, hijab kommer senare. För utan din bön vad är meningen med att du har hijab? 
 
Jag skriver detta som en uppmaning till alla fina människor där som jag vet har sin tro i Gud men ibland känner att det blir för mycket. Börja med bönen och sluta inte för att du syndar någon gång, gör fel eller missar en bön - kämpa på för det kommer Gud se att du gör. 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Religion;
Taggar: Muslim tjej, Prayer, find time for prayer, muslim svensk blogg, muslim tjej blogg, muslim tjejs blogg, muslimblogg, muslimsk svensk blogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, muslimtjejsblogg