Fråga & Svar

Q: Hur kan man som muslim hoppa runt till musik och skratta när dina bröder och systrar lider så mycket? "The Believers, in their mutual love, mercy and compassion, are like one body: if one organ complained, the rest of the body develops a fever." [Bukhari & Muslim] in shaa Allah tänk på det nästa gång, de handlar inte om bara "musik" utan du som muslimsk kvinna har en sån hög status inom islam så man ska förbjuda dessa handlingar. Man ska inte anpassa sig efter icke-muslimer. Man ska följa vad Allah Subhana wa'tala har bemannat oss att göra!
 

A: Jag förstår absolut vad du menar, och jag känner sorg för det som händer varje dag. Jag gör Dua och försöker följa upp händelserna och hur det går men livet stannar inte där.

Hur mycket kan jag göra här i Sverige? Så istället för att stoppa mitt liv och gå i en sorg kris så försöker jag fortsätta visa islam, för dessa krig är inte islam, det visar inte islams sida och om vi låter det ta över kommer folk inte förstå islam rätt utan tänka att det är bara konflikter och krig, och det som sker just nu är att de enbart använder islam för makt och det är något avskyvärt som jag inte tänker lyfta upp. 

Jag älskar och känner för alla mina muslimska syskon och det sitter i hjärtat, självklart reflekteras det i mina handlingar, men alla mina handlingar syns inte här i bloggen och en video beskriver inte min ställning för musik eller minst krigen som sker.

Sedan hur kom kvinnans status in i bilden här? Kvinnan har absolut hög status och det är inget som har med dessa handligar att göra, och angående kvinnorna som finns i videon - denna video beskriver inte de och som helhet är det väldigt bra att ha med kvinnor, män, vita, svarta, britisk, arab - för alla dessa är muslimer och islam ger de alla lika värde och det är det som ska tas från videon och som ska förmedlas till andra, att islam accepterar ingen racism eller förtryck.

På vilket sätt har vi anpassat oss till icke-muslimer? Så allt icke-muslimer gör ska vi sluta med? Då kan jag dra lite grovare exempel, vi måste också sluta leva i detta samhälle då, inte åka deras bussar, inte gå i samma skola som de, inte köpa deras klädmärken eller ha samma kläder som någon annan icke-muslim har. 

"The Believers, in their mutual love, mercy and compassion, are like one body: if one organ complained, the rest of the body develops a fever." [Bukhari & Muslim]  - detta är för första inte någon regel, det är något som ligger inom en. Jag förstår citatet och detta kan följas enkelt på olika sätt, som sagt det kan vara känslan i hjärtat eller Duan man gör för sina syskon inte att gå runt i svart och hela tiden ha en ledsen min vilket enbart kommer bidra att andra kommer känna sig ansträngda runtom dig.

Glöm inte profetens (saw) sunnah - Allltid le! 

 

 

 

6 kommentarer publicerat i Frågor & Svar
Taggar: Allah, Islam, Krig, Muslim tjej, QOTD, Syrien, fråga & svar, happines, konflikter, live a happier life, muslim quote, muslim tjej blogg, muslim tjejs blogg, muslimt, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejs blogg, muslimtjejsblogg, profeten, profeten mohammed, profeten muhammed saw, smile, sunnah
#1 - - najma :

subhanAllah. Snälla, var inte löjlig. Du förstår ju att jag syftade på att man inte ska anpassa sig till icke-muslimer när de kommer till dom dåliga handlingar såsom att dansa till musik med hijab på som givetvis representerar islam. Så de här med att vi ska sluta åka buss och inte gå i skolan är väl att ta i väl för mycket.
Har aldrig sagt att hadithen är en regel utan det är en lärdom som vi ska ta från Profeten Muhammad SAW, så skulle du ha sagt att detta var okej om profeten Muhammad SAW stod bredvid dig? Tänk verkligen över det, vi ska alltid sträva efter de goda i detta liv och att dansa i en musikvideo vet både du och jag att det är nåt som inte är tillåtet. om jag har sagt nåt fel så är de från mig och Shaytan och de goda är från Allah swt. as-Salaamu Alaikum.

#2 - - najma :

subhanAllah. Snälla, var inte löjlig. Du förstår ju att jag syftade på att man inte ska anpassa sig till icke-muslimer när de kommer till dom dåliga handlingar såsom att dansa till musik med hijab på som givetvis representerar islam. Så de här med att vi ska sluta åka buss och inte gå i skolan är väl att ta i väl för mycket.
Har aldrig sagt att hadithen är en regel utan det är en lärdom som vi ska ta från Profeten Muhammad SAW, så skulle du ha sagt att detta var okej om profeten Muhammad SAW stod bredvid dig? Tänk verkligen över det, vi ska alltid sträva efter de goda i detta liv och att dansa i en musikvideo vet både du och jag att det är nåt som inte är tillåtet. om jag har sagt nåt fel så är de från mig och Shaytan och de goda är från Allah swt. as-Salaamu Alaikum.

#3 - - najma :

subhanAllah. Snälla, var inte löjlig. Du förstår ju att jag syftade på att man inte ska anpassa sig till icke-muslimer när de kommer till dom dåliga handlingar såsom att dansa till musik med hijab på som givetvis representerar islam. Så de här med att vi ska sluta åka buss och inte gå i skolan är väl att ta i väl för mycket.
Har aldrig sagt att hadithen är en regel utan det är en lärdom som vi ska ta från Profeten Muhammad SAW, så skulle du ha sagt att detta var okej om profeten Muhammad SAW stod bredvid dig? Tänk verkligen över det, vi ska alltid sträva efter de goda i detta liv och att dansa i en musikvideo vet både du och jag att det är nåt som inte är tillåtet. om jag har sagt nåt fel så är de från mig och Shaytan och de goda är från Allah swt. as-Salaamu Alaikum.

#4 - - najma :

subhanAllah. Snälla, var inte löjlig. Du förstår ju att jag syftade på att man inte ska anpassa sig till icke-muslimer när de kommer till dom dåliga handlingar såsom att dansa till musik med hijab på som givetvis representerar islam. Så de här med att vi ska sluta åka buss och inte gå i skolan är väl att ta i väl för mycket.
Har aldrig sagt att hadithen är en regel utan det är en lärdom som vi ska ta från Profeten Muhammad SAW, så skulle du ha sagt att detta var okej om profeten Muhammad SAW stod bredvid dig? Tänk verkligen över det, vi ska alltid sträva efter de goda i detta liv och att dansa i en musikvideo vet både du och jag att det är nåt som inte är tillåtet. om jag har sagt nåt fel så är de från mig och Shaytan och de goda är från Allah swt. as-Salaamu Alaikum.

#5 - - najma :

subhanAllah. Snälla, var inte löjlig. Du förstår ju att jag syftade på att man inte ska anpassa sig till icke-muslimer när de kommer till dom dåliga handlingar såsom att dansa till musik med hijab på som givetvis representerar islam. Så de här med att vi ska sluta åka buss och inte gå i skolan är väl att ta i väl för mycket.
Har aldrig sagt att hadithen är en regel utan det är en lärdom som vi ska ta från Profeten Muhammad SAW, så skulle du ha sagt att detta var okej om profeten Muhammad SAW stod bredvid dig? Tänk verkligen över det, vi ska alltid sträva efter de goda i detta liv och att dansa i en musikvideo vet både du och jag att det är nåt som inte är tillåtet. om jag har sagt nåt fel så är de från mig och Shaytan och de goda är från Allah swt. as-Salaamu Alaikum.

Svar: Det var inget löjligt svar utan det var för att understryka mitt syfte. Varför ens peka finger, videon är gjord, den är uppladdad och sedd så istället för att peka finger mot våra muslimska syskon så kan vi lyfta det positiva och lämna resten till Allah, för han är den enda som dömer - och nej jag säger det inte som en ursäkt till gå gör vad du vill utan jag säger det som det man mest ska respektera och låta andra förstå, vi muslimer är till för att lyfta upp varandra och hjälpa varandra och det kan man inte göra genom att peka finger.
Att åka buss med andra icke-muslimer kan göra att man blir oren genom hudhår, hundra, alkoholister m.m. att gå till skolan och följa deras undervisning redan från barnsben påverkar oss väldigt mycket så nej det är inget löjligt exempel och det är något som diskuteras inom islam, hur ska man göra för det är allvarligt.

Har jag sagt något emot dig? nej jag lyfte helt enkelt det goda i videon och lämnade resten för det är inte inom mina ramar att döma, jag vet inte deras syfte för det ligger i deras hjärta och vem vet det? Det är enbart Allah som kan veta det och med det menar jag att jag lämnar dömandet till Allah för jag är inte någon enda procent kabel eller rätt person att yttra mig om något angående någon annans synd.

Jag valde istället att stärka syskonskapet för mina muslimska syskon och lyfta det positiva då det även spred sig hatfulla kommentarer vilket är avskyvärt och vad tror du Profeten (saw) skulle tycka om vårt ummah om vi sitter och trampar ner varandra istället för att försöka hjälpa varandra med kärlek.
UnKnown

#6 - - S:

Jag vet inte... Musik och dans är haram. Vi kan inte representera islam genom haram, det kan inte komma gott ur haram. Jag förstår att de kanske ville visa en annan sida av muslimer. Jag önskar bara att det var mer på muslimernas villkor än de icketroende.

Finns det inte en koranvers om att kuffar aldrig blir nöjda förrän vi efterliknar dem? Jag dömer ingen jag tyckte bara att det här egentligen inte gynnar muslimer.

Om profeten hade sett detta, hur tror du han skulle reagera? Skulle han säga ta det goda från denna händelse och lämna det dåliga, eller skulle han säga lämna det Allah har förbjudit, helt och hållet?

Svar: Som sagt jag förstår och håller med men nej jag kan inte svara vad profeten (saw) skulle ha sagt eller gjort, det kan ingen men däremot förstår jag ditt resonemang.
Jag valde själv att lyfta det fina i videon som jag fick av det, jag sa inget om rätt eller fel inom halal och haram ramen, jag sa inget om att detta är vad islam står för eller annat än att det var en fin video som visar muslimer från ett fint perspektiv.

Sedan tror jag inte all dans är haram men förstår att det är kvinnor där som inte ska göra sånt då män kan se detta men snäll det finns så mycket värre i dagens samhälle som så kallade "muslimer" håller på med och gör.

För min del försöker jag ta det bästa, för vad gynnar det mig eller dig? ingenting. Jag försöker ha ett rent hjärta där jag väljer att se den goda sidan för min åsikt omkring hur fel detta är tror inte jag kommer göra någon som helst påverka för människorna i videon eller spridningen av videon - som sagt den finns där redan.

Sedan kan inte varje en sitta och slänga ur sig "skulle profeten ha gjort så?" "tror du Allah skulle förbjudit detta?" - med en tendens att ni kan och vet svaret. Vill du leda någon till rätt väg så böjd dig du först innan du förväntar dig att den andra ska böja sig.
UnKnown