Min Hijab - Min rätt

Genom alla dess år när folk kommit och frågat mig frågan "Varför bär du hijab/slöjan?" Har jag alltid känt mig tvungen till att ge en lång föreläsning över att det står i Koranen, att Allah har sagt det, att det är för att skydda mig, att det är för att kvinnan är en diamant, att det är för jag vill, är för att jag gillar det, är för jag trivs med det, att jo man måste men nej det är inte tvång. Att nej man behöver inte gå till helvete bara för hijaben/sjalen men jo man måste ha den för att nå paradiset.
 
Ja som ni förstår har mina svar alltid varit olika och för varje gång den ställs blir mitt svar längre, för varje gång någon ställer den börjar jag känna mig osäker, jag brukar gå hem och leta svar, de "rätta" svaren man kan säga för att försöka få andra att förstå varför jag bär detta "tyg" på huvudet. 
 
Men för varje ny information började mina svar bli längre och det verkade bara göra den frågande ännu mer förvirrade och mig ännu mera ostabil, jag började även tänka att ifall jag inte kan svara denna fråga med "rätt" svar är jag verkligen en sann troende? 
 
Till slut insåg jag det, jag insåg mitt svar genom mig själv, Det Är Min Rätt.
 
Såsom jag aldrig frågar den med kort hår varför den klippt sig så eller den med långt hår varför den sparat det så eller den med blå/rosa/regnbågens alla färger i håret har färgat det så. Så är Hijaben/Sjalen min Rätt. För att jag helt enkelt har valt min tro och för jag helt enkelt följer min tro och min Skapare. 
 
Det är min rätt > tusen ords förklaring
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Tankar & Åsikter
Taggar: A little bit of my hijab story, Allah, Muslim, Muslim blogg, Skaparen, Sverige, autumn hijab fashion, autumn hijab inspo, become a better muslim, blogg Muslim, hijab inspiration, hijab my freedom, hijab student, hijabist, hijablove, inspiration hijab, life, life and dunya, littlemuslimthings, livet, meaning of life, muslim, muslim blogg, muslim instagramkonton, muslim svensk blogg, muslim', muslimah, muslimblogg, muslimsk svensk blogg, muslimska instagramkonto, muslimskblogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejsblogg, muslinm, my choice, my freedom, my life, svensk, svensk blogg, svensk muslim, sverige muslim
#1 - - linda:

Guuud jag förstår att det måste vara jobbigt att behöva stå till svars för något som tillhör ens religion. Märker att man egentligen måste stå till svar varje gång man utmärker sig eller inte passar in i mallen. Stå på dig! Ditt liv, din rätt !!

Svar: Ja verkligen, men sen så insåg jag att bara för jag skiljer mig ifrån andra innebär inte att jag måste 'försvara' mig själv varje gång jag stöter på en ny person.
Noor

#2 - - Theres:

Bra skrivet! Jag förstår inte varför man hela tiden ska behöva försvara sig och förklara varför man bär slöjan.. Kan folk bara inte acceptera att man får göra som man vill? Att det är ens rätt. Eller är det så jobbigt för folk att kvinnor bär slöja så de inte kan tänka sig en värld utan att allt spelar på sex, kvinnors skönhet och deras underlägsenhet till mannen i detta vidriga västerländska samhälle? Själv tror jag att ett samhälle där alla klädde sig blygsamt och täckte sina behag skulle leda endast till positiva saker!

Svar: Tack :) Ja precis, men tror dock att detta västerländska samhälle knappt kommer att förändras.
Noor