Varför muslimer inte firar jul

Att inte ta del eller fira i högtider som inte står skrivna och/eller som är baserade utan grundläggande bevis är en del av islams tro. Att fira andras högtider leder oundvikligt till vilseledning och ändring inom religionen och ens tro.

 

Det finns inget säkert fastställt datum av Jesus födelse. Kristna kronografer från 200-talet ansåg att världens skapelse ägde rum på vårdagsjämningen, då fastställd som den 25 mars, därför måste avlelsen av den nya skapelsen och Kristus död ha ägt rum samma dag, och hans födelse alltså nio månader senare på vintersolståndet, den 25 december. Enligt en romersk almanacka firades den kristna högtiden jul i Rom år 336 e.Kr. Orsaken till varför jul började firas den 25 december är fortfarande oklar, men den mest trovärdiga orsaken är att tidiga kristna ville att datumet skulle sammanfalla med den hedniska romerska festivalen ”Den obesegrade solens födelsedag” (”Dies Natalis Solis Invicti”); denna högtid firade vintersolståndet, vilket är då dagarna börjar bli längre och solen börjar klättra allt högre upp på himlen.

 

Den 25 december har även väldigt mycket av egen historia innan man bestämde för att det datumet var Jesus födelse. Den sammanföll på den hedniska åkerbrukshögtiden och iakttagelser av solen under midvintern. I den romerska världen så var Saturnalia (en midvinterhelg i det antika Rom som pågick från den 17-23 december, dagar som man friade för att ära ”åkerbrukets gud” Saturnus – ö.a.) en tid som man gladdes åt och utbytte presenter inom. Den 25 december sågs också som den persiska mystikguden Mithras födelsedag, rättviseguden. Julens tradition har tagits från andra traditioner, på det romerska nyåret pyntades husen med gröna växter och ljus, och man gav presenter till barnen och de fattiga. Till dessa adderas även den tyska och de keltiska julriterna när germanska stammar trängde in i Gallien, Britannien och Centraleuropa. Mat och god gemenskap, julstocken och julkakorna, gröna växter och granar, presenter och hälsningar. Eldar och ljus, symboler av värme och bestående liv, har alltid associerats med vinterfestivalen – både den hedniska och den kristna. Sedan den europeiska medeltiden så har granar, som symboler av överlevnad, varit förknippade med julen.

 

Det krävs inte mycket av en för att inse att det inte finns någon riktig grund för julfirandet och inte heller firade Jesus eller hans följeslagare jul, och de bad inte heller någon att fira jul. Inte heller finns det någonting som bevisar att de kallade sig själva för kristna eller att de firade jul förrän flera hundra år efter Jesus. Så var Jesus följeslagare mer rättfärdigt vägledda i att inte fira jul, eller är det dagens människor som är det?

 

Muslimer respekterar Jesus, genom att inte fira något påhittat som även sammanfaller med hedniska högtider. 

 

 

3 kommentarer publicerat i Religion
Taggar: Muslim, Muslim blogg, Muslim tjej, become a better muslim, blogg Muslim, jul i sverige, muslim, muslim blog, muslim blogg, muslim instagramkonton, muslim life, muslim not terorist, muslim och julfirande, muslim svensk blogg, muslim', muslimah, muslimblogg, muslimer i sverige, muslimer jul, muslimer och jul, muslimsk svensk blogg, muslimska bloggar, muslimska instagramkonto, muslimskblogg, muslimtjej, muslimtjejs, muslimtjejsblogg, proud to be a muslim, svensk muslim, sverige muslim, varför firar inte muslimer jul, varför fördömer muslimer julen, varför muslimer inte firar jul
#1 - - S:

Jag kommer "fira" fast ändå inte. Jag är den enda muslimen i min familj (sunni konvertit) men inte mer än så. Inshallah förblir generationer från min sida av familjen muslimer så då kommer de inte behöva gå igenom samma problem som jag har. Annars håller jag med, men jag tror mer på avsikten. Om man har för avsikt att endast vara där för gemenskapen så är det inga problem, om man istället börjar tvivla på sin tro så kan det nog vara dags att återigen reflektera varför man tror på islam och läsa koranen :). Inshallah finner man tillbaka till sanningen än att bli vilseledd.

Svar: Må allah alltid välsigna dig med vägledning och grattis till konvertiten.
Jag förstår vad du menar, och det är det som finns i hjärtat som spelar roll. Att du "firar" med din familj tycker jag visar din respekt till de och det är inget fel med det :)
Noor

#2 - - Anonym:

Intressant inlägg. Sen kan man även tillägga att fira jul inte är haraam. Men intressant inlägg!

Svar: Jag är faktiskt inte säker om det är haram eller enbart fel, för i islam finns det haram (förbjudna) saker och sedan fel saker man inte bör göra. Och jag kan inte riktigt minnas hur det var om man firar andras högtider förutom att det inte är rätt, så lång vet jag hehe
Tack :)
Noor

#3 - - Svarten:

Äh, klart muslimer firar jul - på ett eller annat sätt http://goo.gl/fuY2Z5

Svar: Nu tog jag upp varför muslimer väljer att inte fira julen, sedan finns det vissa som gör det. Enligt islam ska man inte, som muslim fira andras traditioner/högtider, sedan är det upp till var och en hur man väljer att göra. Det är även vilken känsla man delar till högtiden och det är där jag inte kan säga något om för jag kan inte döma andra, jag vet inte hur de känner eller ser på saken. Men tänkte ge ett litet svar till varför man som muslim inte firar jul eller ska fira jul.
Noor