Ramadan Challenge - coming soon

Eftersom Ramadan månaden börjar närma sig som är den heliga fastemånaden under året för oss muslimer så vill jag vara förberedd och produktiv detta år. Förra året kände jag verkligen av hungern och kunde inte sluta tänka på alla fattiga och utsatta barn som inte har något val utan tvingas gå hungriga och sedan barn som dör på grund av svält. Vi tar för evigt att det ska finnas mat i kylen och vatten i kranen, pengar i fickan för fika och extra aktiviteter. Vi går och bränner flera hundralappar på shopping men har svårt för att sänka en 20 eller 100 lapp till fattiga i de utsatta länderna. Jag är en person som älskar shopping men detta kompenserar jag med att jag dagligen sänker en liten summa pengar i en spar-burk jag har som sedan ska skickas till de fattiga barnen i Irak eller annat utsatt land såsom Syrien.  

 

Ramadan är en månad på 30 dagar och under Ramadan uppmuntras man till att läsa koranen och de flesta som då är kunniga på arabiska språket brukar ha som mål att läsa ut koranen. Koranen innehåller 30 avsnitt och då delar man upp ett avsnitt för en dag.  

 

Ramadan är en månad där man avstår från all dryck, mat och sex. Det är en månad som ska rena själen och stärka sin tro till Gud, månadens syfte är att göra oss mer ödmjuka och få ett ökat medvetna om vår religion. Det är under denna månad man ska passa på extra mycket att be om förlåtelse för sina synder och be Tarawih som är en extra valfri bön som man utför efter sista nattbönen och är en bön som dediceras för att be om förlåtelse från Gud.

 

Jag kommer göra upp en preliminärplanering som jag kommer kalla ”30 days Ramadan Challenge” där jag ska skriva vad jag har för mål för varje dag på ett ungefär och vad jag vill ha nått i slutet av dagen.