Ramadan i Västkusten

Det har inte blivit så mycket uppdatering här på bloggen den senaste tiden vilket beror på att jag jobbar och hinner inte med så mycket annat då jag blir snabbt trött i samband med fastan.

Hittills har det gått bra under Ramadan, kan ni förstå att det är knappt 10 dagar kvar till Eid? Det känns som att vi enbart haft Ramdan hos oss i några dagar! Det gäller verkligen att ta vara på tiden. Jag har inte gjort allt jag tänkt göra men det är inte försent och jag ska inte ge upp mina mål som jag har till denna välsignade månaden. Trots att jobbet tar mycket av mina krafter känns det underbart att jobba samtidigt som man fastar och bevisa för sig själv och andra i ens omgivning att bara för att man fastar så innebär det inte att det vanliga vardagslivet stannar för oss. För många är Ramadan en månad som är välsignad med tid då oftast slipper man tänka på matlagningen samt att det inte blir lika mycket hushållsarbete.

När personer i mitt jobb får veta att jag fastar så är de medvetna om att det är den 'där' månaden nu vilket känns roligt att de är medvetna om och att de har andra i sin omgivning som fastar osv. och detta bevisar enbart att vi muslimer håller på att växa här i västkusten. Jag har även fått ta emot massiva frågor och funderingar över om det är jobbigt eller inte och jag blir så glad över varje gång någon frågar för det är då jag har chansen att ge min version, att visa de en liten underbar del av vad Islam innehåller.

Dessa dagar har förändrat mig, inte sådär mycket men tillräckligt mycket så att jag känner en liten förändring inom mig. För ett par år sedan skulle jag aldrig tänka mig vara den jag är idag, jag ber alla mina böner och så är de exakt i tid (förutom när jag jobbar). Jag spenderar minst en timme per dag åt att exempelvis läsa Koranen eller utveckla mig inom min egen tro. Koranen är något jag aldrig mer vill lämna nu, så mycket kunskap i den att jag knappt kan tro att jag inte började läsa den långt innan. När jag läste förut, läste jag alltid de korta och enkla verserna och trodde att jag ändå inte skulle förstå något av de längre verserna! Jag skulle verkligen uppmana alla att gå och läsa Koranen, skippa andra handskällorna och gå och läs Koranen gå och sätt dig och lyssna på vad Gud har sänt dig.