Hijab för män och kvinnor

Här i västvärlden glöms det enkelt bort mannens bild i islam, man lägger ner så mycket vikt på kvinnan att både åskådarna samt vi muslimska kvinnor tror att mannen inte har någon särskild klädkod. Men det har mannen! Bara för att mannen inte har 'kurvor' som vi kvinnor betyder inte det att de får gå runt med shorts över knäna, urringade tröjor som ska framhäva deras 'vältränade' bröst eller linnen som visar halva deras överkropp.

Mannen har lika som kvinnan en klädkod att följa. Bara för att de inte bär en sjal över huvudet betyder inte det att de kan eller att det är tillåtet för de att gå runt med hängande byxor eller tajta tröjor. Allt räknas, allt skrivs ner och allt kommer att få sitt pris.

Det var min bror som fick mig att tänka över detta när jag en dag berättade att jag kände mig utanför, att jag inte passade in med min klädstil där jag måste täcka allting och ha pösiga kläder. Han berättade till mig hur det är att vara en muslimsk kille ur hans perspektiv. Han sa till mig att han inte heller kunde klä sig hur han ville eller efter alla andra med den senaste modet, något han nämnde bland annat var att han inte kunde ha urringade tröjor eller tröjor med extra stort V-urringning. Att det även skiljde sig i massa andra kläder som han kände skillnaden ifrån. Hans vänner kom ständigt med olika mode stilar men han kunde inte följa de trots att han ibland kände att han också ville vara som alla andra.

Detta betyder inte att vi går runt med fula gamla kläder, för det stämmer inte alls. Våra kläder köper vi från alla vanliga affärer som våra vänner också shoppar ifrån. Men vår kombination och matchning skiljer sig. Ibland känns det inte rätt men det betyder inte att det är i själva fallet fel. Försök att se dig själv som en del av en stor familj. Kolla inte på dessa tjejer på instagram som har skinny jeans med en kort midja tröja, kolla på alla dessa som klär sig elegant men samtidigt täckande. Ta inspiration från rätt ställen och bara för att någon annan gör fel så betyder det inte att det är rätt att men också gör det, allting kommer få sitt pris. För varje droppe svett du svettas under dessa varma sommardagar kommer du få belöning för.


Lite inspiration :)